Residing in What Is Coming Undone
By Edith Brunette &
François Lemieux
François Lemieux
Introduction to the publication Going to, Making Do, Passing Just the Same ↗
2021
EXCERPT
“Whether we are, indeed, witnessing and participating in the speedy destruction of our living environments can hardly be denied anymore, except perhaps by those lobbyists and naysayers for whom the world—as profit—lies elsewhere. To counter the threat of this catastrophe depleting our political imaginary, we can take hold of it to reinvent how we live and open the way to transformation. But the question remains: where—by what—does one begin grasping a deliquescent world?
“Whether we are, indeed, witnessing and participating in the speedy destruction of our living environments can hardly be denied anymore, except perhaps by those lobbyists and naysayers for whom the world—as profit—lies elsewhere. To counter the threat of this catastrophe depleting our political imaginary, we can take hold of it to reinvent how we live and open the way to transformation. But the question remains: where—by what—does one begin grasping a deliquescent world?
In response to such a far-reaching question, we wish to propose a shift in scale, directing attention to what’s below our feet and between our fingers, one step and one handful of earth at a time. Turning to this, the earliest of gestures, allows us to further sharpen the question: how do we inhabit a world made inhospitable? Neither globalist nor individualist, inhabiting brings planetary disaster’s incommensurable politics back to the level of uses—to what is nearest to us yet always in correspondence. The issue here is not to outlive the world’s devastation in an everyone-for-themselves sort of way that leads to even less presence, but rather to experience it. To inhabit is to grasp where we live with our entire bodies, short of any territorial or identitarian claim of possession. ‘Habitation,’ writes Dalie Giroux, ‘is the poietic, lived and imagined extension of what we make and what makes our living. It is the imprint of our imagination, the way we constitute ourselves.’ No being exists independently of the place it is connected to, a place that we understand here as relational and shifting, and which ‘releases the spatial from the realm of the dead.’”
Writings
Going to, Making Do, Passing Just the Same
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
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The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle