The Imaginary Exit of Disengagement
By Edith Brunette
Text published in The Idea of the Avant Garde - And What It Means Today, vol. 2, Edited by Marc James Léger, University of Chicago Press and Intellect Books
2019
EXCERPT
“Half a century later, this market-dominated art system, that of the biennales, big museums, galleries and auction houses, is undertaking a return to political art in large part through the promotion of the artist as a figure of exoticism, the victimized Other from developing and war-torn countries, failed states and the few remaining communist dictatorships. It goes without saying that those who are writing this story about the new global ‘avant garde’ are most of them living in the western so-called democracies. As a side-effect, this new construct of global art allows professional artists and art workers from the said democracies to wash their hands from the need to actively embrace constructive political and collective efforts.
Translated from French by Marc J. Léger
“Half a century later, this market-dominated art system, that of the biennales, big museums, galleries and auction houses, is undertaking a return to political art in large part through the promotion of the artist as a figure of exoticism, the victimized Other from developing and war-torn countries, failed states and the few remaining communist dictatorships. It goes without saying that those who are writing this story about the new global ‘avant garde’ are most of them living in the western so-called democracies. As a side-effect, this new construct of global art allows professional artists and art workers from the said democracies to wash their hands from the need to actively embrace constructive political and collective efforts.
The association of political engagement with artists from the so-called ‘margins’ prolongs and confirms, I argue, the imaginary of artists of my generation in a country like Canada where the choice of working with local issues as much as engagement seems detrimental.”
Translated from French by Marc J. LégerWritings
Going to, Making Do, Passing Just the Same
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle