In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacles
EXCERPT
“In June 2012, at the height of the Maple Spring demonstrations, ten or so individuals wearing identical t-shirts sat down on the edge of the sidewalk in front of Brasserie T! at Place des festivals to eat sandwiches. When they were asked by technicians from Équipe Spectra to explain their presence, one of them handed over a card on which was written: ‘Using public space is a privilege and not a right.’ A series of tense telephone calls between Équipe Spectra and the administration of Quartier des spectacles ensued, finally reaching DARE-DARE, which was coordinating the performance: the administration ordered it to immediately stop these ‘political’ acts. With Anne-Marie Ouellet’s Secondes zones project, the relationship between DARE-DARE and its new host, Quartier des spectacles, began in an atmosphere fraught with suspicion.
“In June 2012, at the height of the Maple Spring demonstrations, ten or so individuals wearing identical t-shirts sat down on the edge of the sidewalk in front of Brasserie T! at Place des festivals to eat sandwiches. When they were asked by technicians from Équipe Spectra to explain their presence, one of them handed over a card on which was written: ‘Using public space is a privilege and not a right.’ A series of tense telephone calls between Équipe Spectra and the administration of Quartier des spectacles ensued, finally reaching DARE-DARE, which was coordinating the performance: the administration ordered it to immediately stop these ‘political’ acts. With Anne-Marie Ouellet’s Secondes zones project, the relationship between DARE-DARE and its new host, Quartier des spectacles, began in an atmosphere fraught with suspicion.
Even though these relations have since returned to normal, they nevertheless shed light on the growing tensions among stakeholders, for whom culture represents an economic mainspring, and artists, for whom profit is not the primary objective—and, between the two, the organizations that are trying to preserve their assets amidst the storm clouds brewing over cultural policy.”
Writings
Going to, Making Do, Passing Just the Same
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle