Mile End Mapping:
A Map with Back Alleys
By Edith Brunette
Accompanying text for the project Mile End Art Map, presented at articule artist-run center (Montreal)
October 2011
EXCERPT
“We began talking about the art that isn’t shown. Queer art, activist art, art by immigrants, by minorities in general. Art that has its enclaves, preferably on the periphery, private, elsewhere. Sometimes these enclaves are huge, spectacular even—an exhibition on contemporary Chinese art at the Museum of Fine Arts, for example. Prestigious exhibitions that group artists together according to their country, sex, or social class, reducing the depth and breadth of an artist’s work to its simplest, most obvious aspect, material for new ‘exotica’ at $15 a ticket. And while this same museum, an accepted temple of high art, unashamedly expands to include the worlds of fashion, design, popular music, or cinema, numerous artists, patrons, and critics make sure to exclude from their vocabulary and their practices anything relating to folk art, community, social activism, or politics even.”
“We began talking about the art that isn’t shown. Queer art, activist art, art by immigrants, by minorities in general. Art that has its enclaves, preferably on the periphery, private, elsewhere. Sometimes these enclaves are huge, spectacular even—an exhibition on contemporary Chinese art at the Museum of Fine Arts, for example. Prestigious exhibitions that group artists together according to their country, sex, or social class, reducing the depth and breadth of an artist’s work to its simplest, most obvious aspect, material for new ‘exotica’ at $15 a ticket. And while this same museum, an accepted temple of high art, unashamedly expands to include the worlds of fashion, design, popular music, or cinema, numerous artists, patrons, and critics make sure to exclude from their vocabulary and their practices anything relating to folk art, community, social activism, or politics even.”
Writings
Going to, Making Do, Passing Just the Same
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle