Going to, Making Do, Passing Just the Same
Edited by Edith Brunette & François Lemieux
With texts by Marisa Berry Méndez, Suzanne Beth, Erik Bordeleau, Edith Brunette & François Lemieux, Dalie Giroux & Amélie-Anne Mailhot, Catherine Lavoie-Marcus, and Diane Roberts.
Published by the Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Concordia University
To counter the threat of the catastrophe depleting our political imaginary, we can take hold of it to reinvent how we live. But where—by what—does one begin grasping a deliquescent world? The artists Edith Brunette and François Lemieux propose directing our attention to what’s below our feet and between our fingers, one step and one handful of earth at a time to ask the question: how do we inhabit a world made inhospitable? The authors Marisa Berry Méndez, Suzanne Beth, Erik Bordeleau, Catherine Lavoie-Marcus, Diane Roberts, Dalie Giroux and Amélie-Anne Mailhot explore with them the notion of inhabiting those fragile territories by way of asbestos tailings, objects rescued from the trash, the administrative tangles of migrants entering “Canadian” territory, the shorelines of a broken memory, the future captured by financial entries, and the ruins of a hospital.
This book is part of the collaborative project Going To, Making Do, Passing Just the Same by the artists Edith Brunette and François Lemieux, presented at the Leonard & Bina Ellen Gallery in 2021. It also included an exhibition, a choreography, a round table on environmental racism and population displacements.
To order the publicationellengallery.concordia.ca
lespressesdureel.com
Writings
Going to, Making Do, Passing Just the Same
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle
Le Merle - Institutions
To Spoil the Party, to Set Our Joy Ablaze
Le Merle - Austerity
Décoloniser la culture, c’est aussi désaliéner la culture
Residing in What Is Coming Undone
The Imaginary Exit of Disengagement
The Market, Philanthropy, or the State
Where We Are All Going in the Same Direction
No One Gives a F**k About a Cop and Fredy: Conveying the Voices of the Collectivity
Fragilité artistique et défense d’une autonomie illusoire de l’art
Prendre soin des paroles effacées
L’évitement comme politique de gestion des débats au Conseil des arts du Canada
Je préfèrerais (éclipses)
Les artistes du modèle d’affaire
Épuiser l’événement: l’ultrafamilier et la répétition comme procédés de mise à distance
In the Shadows of the Floodlights: DARE-DARE at Quartier des Spectacle
Identity correction: comment se porte votre identité
Insoluble capitalisme: menues violences et autres obscénité
Les médias et le Printemps québécois: comme si vous y étiez (ou presque)
Printemps québécois: l’éveil démocratique
Encore faut-il que cela se sache
Prendre la parole: du rhétorique au politique
Quelle efficacité pour une critique institutionnelle hors des institutions
Les murs ne sont pas tous faits de pierres
Une vue de l’intérieur
Art dans l’espace public: quand les politiques croisent les pratiques
The Tactics of Formlessness
Mile-End Mapping: une carte avec ruelle